dimarts, 6 de febrer del 2024

Els Ports - Estrets d'Arnes (Estrets de Lliberós) - Via Betelgeuse - sortint per l'esquerra Via Angel de Cuero - 03/02/2024

Avui toca una escalada ràpida i cap a casa, ja que nosaltres hem d'arribar a mitja tarda, així que escollim la Via Betelgeuse, una via que ja havíem fet el 8/05/2004, també sortint per la Via Angel de Cuero.

Betelgeuse és un gran estel roig a la constel·lació d'Orió, és el novè estel més brillant del cel. La via va ésser oberta per Josep Carreté any 90.

Quan comencem encara no ens toca el sol, però anem amb la confiança que quan arribem a la primera reunió segur que ens tocarà. (Foto: Arseni Lago)

Quan li toca pujar a l'Ita ja li toca el sol de ple.

Iniciant el segon llarg molt vertical, amb una roca extraordinàriament bona i un bon equipament amb parabolts.

En Ferran arribant a la primera reunió.

L'Ita iniciant el primer llarg, un tram ben vertical.

Hi ha un moment que podrem anar a buscar la reunió de la via Tintin a les Moles, o seguir pujant un xic més en tendència a l'esquerra i fer la reunió en una lleixa on hi trobarem un parell d'espits.

L'Arseni sortint del segon llarg.

Ara ja anem per la via Angel del Cuero on al principi és vertical però amb una escalada plaent.

La via busca sortir per l'esquerra d'aquest gran desplom.

L'Arseni a la segona reunió assegurant al Ferran.

Un tram finet i amb roca a controlar abans d'entrar a la tercera reunió.

Mentrestant en Ferran va arribant a la segona reunió gaudint dels passos bonics d'aquest tram.  (Foto: Arseni Lago)

L'Arseni vigilant aquest tros finet abans d'entrar a la tercera reunió.

Tram fotogènic on tots ens hi hem fet una foto.  (Foto: Arseni Lago)

El darrer llag puja uns metres verticals per després iniciar un llarg flanqueig ascendent a l'esquerra fins a trobar el lloc més vulnerable per sortir al cim.  (Foto: Arseni Lago)

Darrers metres de la via.

Foto cim on tots estem ben contents d'aquest dos dies d'escalada pels Ports, on ens ho hem passat d'allò més bé. Segur que hi tornarem a baixar.

Aproximació: des de l'aparcament dels Estrets, seguirem la vall fins que estem pràcticament davant de la via. Arribats aquest punt haurem de veure com passar el riu. Aquest cop baixava molt poca aigua i es passava molt bé, altres cops costa un xic. Pujarem un tram dret fins que podrem apropar-nos al peu de via.

1er. Llarg: 30 metres. V, IV, IV+, V.  4 parabolts.  Com el principi està força esmolat, ens recolzarem amb una savina per arribar el primer parabolt. Després ja per terreny menys difícil anirem guanyant alçada, primer amb lleugera tendència a la dreta i després a l'esquerra fins a situar-nos sota d'un ressalt on per superar-lo haurem de fer una bona "tibadeta". Tot seguit trobarem la reunió a la nostra dreta.

2on Llarg: 45 metres. V, V+, IV+, IV.  9 parabolts.  Sortim en lleugera tendència a l'esquerra per tornar altra cop a la dreta i situar-nos en el tram més vertical i difícil del llarg. Després anirem progressant per terreny més fàcil en tendència a la l'esquerra. Hi haurà un moment que veurem una reunió a la nostra dreta de la Via Titin a les Moles, però nosaltres seguirem pujant uns metres més fins a trobar la reunió (2 espits).

3er. Llarg: 20 metres.  IV-, V-  1 sellament i 1 espit.  Pugem un parell de metres i després farem un flanqueig a l'esquerra fins que podrem pujar verticals fins a un sellament, després anirem a l'esquerra, per un tram finet i amb roca a controlar, fins a la reunió.

4art. Llarg: 40 metres.  IV-, III, V.  1 espit, 1 reunió 1 parabolt.  Sortim rectes fins un espit, després uns metres més amunt  trobarem una reunió.  Des d'aquí anirem flanquejant a l'esquerra fins sota d'un ressalt (parabolt visible) on trobarem un parell de passos drets abans d'arribar a la reunió. Des d'aquí ja podrem anar a la dreta per trobar el camí de baixada.

Descens: Seguirem unes fites que ens portaran a una canal i al final de la mateixa haurem de baixar per un corda fixa, després baixarem un xic més i anirem a la dreta fins a trobar el camí de pujada des del riu.

Material: 12 cintes exprés + R

Oberta per :

Via Betelgeuse, 2 primers llargs. Josep Carreté, IV-90

Via Angel de Cuero, 2 darrers llargs: Oriol Batallé i Cristobal Trujillo, XII-84