dimecres, 14 de febrer del 2024

Abella de la Conca - Roca Viella - Via: Los Aberronchaos Punt Extrem. 13/02/2024

Aquest dimarts estem disposats a fer més quilometres i amb en Ferran i l'Arseni decidim acostar-nos a l'Abella de la Conca. Nosaltres fa bastant temps que no hi anem.

l'Ita comença el primer llarg. Un llarg molt curt però va bé per entrar en matèria.

En aquesta via trobarem les reunions totes muntades en còmodes replans.

L'Arseni començant la via  (Foto: Ferran de la Rosa)

Només comença el segon llarg ja es veu que promet.

El llarg està ben  equipat amb pitons i parabolts, però el podrem reforçar al gust amb assegurances flotants.

En aquest llarg hi trobarem algun  pas un xic atlètic.

En Ferran entrant a la primera reunió.

Des del balconet privilegiat de la segona reunió podrem fer bones fotos a la resta de companys.

Des de dalt els passos es veuen millor.

Pas atlètics però amb molt bona pressa.

L'Arseni ens va al darrera apretant.

Tram més bonic del segon llarg.

Mentrestant l'Ita comença el tercer llarg, que resulta més vertical del que sembla des de sota.

Un parell de diedres ens facilitaran l'ascensió.

En Ferran en el segon llarg.

Entrant a la tercera reunió.

l'Arseni enfilant el petit diedre que facilita l'entrada a la tercera reunió.

La placa del cinquè llarg comença amb una fissura brutal.

El darrers metres de la placa, on podrem reforçar molt bé amb assegurances flotants.

Entrant a la quarta reunió.

Sortint de la via.

Aproximació:  des d'Isona agafarem la carretera L 511  direcció a Coll de Nargó,  passats uns quilometres trobarem la trenca a ma esquerra que va al poble de L'Abella de la Conca.  Seguirem per aquesta carretera i una mica abans d'arribar al poble trobarem una pista asfaltada a ma esquerra. L'agafarem i la seguirem fins que trobarem una pista de terra a ma dreta. Anirem uns metres per la pista fins que ja veurem que estem just a l'alçada de la Roca Viella. Trobarem un petit aparcament al costat esquerra.
Des d'aquí trobareu un corriol que primer puja per entremig de bancals d'ametllers i després es va enfilant directe a la Roca Vilella.  La via comença en una lleixa on hi ha una G enganxada. Si mireu amunt veureu el pitó i el pont de roca del primer llarg.

La via:  itinerari de cinc llargs, dels quals quatre estan força bé i un quasi és un canvi de reunió, tot i que haurem d'escalar una mica. Els llargs 2on, 3er, i 5è, són els més bonics. La via està parcialment equipada en pitons, ponts de roca i parabolts. Us anirà bé un joc de tòtems per acabar de completar les assegurances. La roca en general és d'una qualitat extraordinària. Recomanable.

1er. llarg: 15 metres, 1 pitó i 1 pont de roca.  IV.  Pujarem uns metres primer en tendència a l'esquerra fins a trobar el pitó i després recte fins a la reunió.

2on. llarg: 35 metres.  2 pitons i 3 parabolts. IV, V, IV+.  Sortim rectes fins que veurem que hem d'anar a l'esquerra fins sota d'un diedre, superarem els primers metres i anirem a l'esquerra per pujar per una fissura que ens portarà al fil d'un esperó. Reunió en un replà.

3er. llarg: 30 metres .  3 pitons i un parabolt.  IV, IV+. Pugem verticals i anirem a la dreta per superar una placa que ens portarà sota d'un petit diedre, progressarem per aquest diedre fins que veurem que hem d'anar a l'esquerra a buscar un segon diedre que ens deixarà a la reunió.

4art. llarg: 30 metres. 1 pitó i un pont de roca. III.  Primer anirem caminant fins a situar-nos sota d'una fissura/ diedre que seguirem fins arribar a la reunió.

5è. Llarg: 45 metres. 1 pitó, 2 parabolts i 1 pont de roca.  IV+, V, IV+.  Al davant nostre ens trobarem amb una placa vertical, però que gràcies a un sistema de fissures podrem gaudir de passos molt bonics. Sortim verticals per una fissura de llibre fins arribar a un pitó, aquí pujarem una mica més i anirem a la dreta fins a trobar un parabolt. Ara anirem a buscar un sistema de fissures que ens portaran fins el següent parabolt i tot seguit  haurem de seguir verticals fins sota d'una alzina on deixarem la placa i entrarem en un bon replà. Ara només ens queden uns 10 metres verticals per arribar al cim. Molta atenció al fregament de les cordes, doncs la tirada fa varies ziga zagues.

Descens: des del cim anirem primer direcció est i després entrarem a la cara nord, anirem baixant seguint unes fites fins a trobar una corda fixa que ens ajudarà a resoldre un tram més dret. Des d'aquí anirem baixant en direcció oest fins a trobar un coll. Ara només ens queda seguir baixant per la vessant sud fins el cotxe.

Material: 10 cintes exprés i joc de Tòtems.