dilluns, 15 d’agost del 2022

Ripollès - Coll Roig - Via Malalts de Roca - 14/08/2022

Volem fugir d'aquesta calor que ens té bloquejats, així, que avui, ens llevem d'hora i anem a Coll Roig amb l'esperança de que tindríem unes bones temperatures. Ho hem encertat de ple, si quan sortíem de casa a les 7 del matí estàvem a 25 graus (La temperatura més alta aquesta hora d'aquest any), quan hem arribat a Coll Roig estàvem a 17 graus. Mentre esmorzàvem  ens hem posat al solet, doncs feia fresqueta. Quin gust!

Anem a fer la Via Malalts de Roca que en tenim un bon record i és molt ràpida. Des del coll ja veiem que tindrem ombra amb espurnes de sol, just el que anem a buscar.

Per donar-hi una mica de color entrem per la Via Dersu Uzala i al final del primer llarg anem a trobar la 1ª reunió de la Via Malalts de Roca.

Entrant a la primera reunió.

L'Ita iniciant el segon llarg.

Un llarg en passos més bonics que difícils

Sortint del segon llarg.

La tercera tirada va per la placa amb les canals de l'aigua que li donen un toc divertit.

L'Ita en el diedre de la quarta tirada.

Mirant cap a on hem d'anar.

Iniciant el cinquè llarg. Super ben trobat.

Superant els darrers metres amb una fissura bonica i molt agradable d'escalar.

Assegurant a l'Ita des de la punta per poder fer-li fer unes fotos en els darrers metres.

Iniciant la fissura

S'ho està passant d'allò més bé.

Al final no fa quasi cap pas de bavaresa, tot diferent de com ho fet jo. És més original.

Uns passos més i ja som dalt.

Contents i una mica fresquets ens fem aquesta foto de record al cim.

Fa uns dies en Jordi Pina ens va explicar una historia molt bonica d'una família que tenia la costum de passar els estius a Coll Roig i que hi ha una font que ho recorda. Avui l'hem buscat i la sequera també li ha fet mal. Esperem que amb les pluges de la tardor la puguem tornar a veure a brullar. Està a 5 minuts del coll. Quan sortiu per anar a escalar a uns 30 metres veure que hi ha un camí que baixa, (sageta vermella) baixeu uns metres i trobareu una tanca, la passeu i a uns 15 metres la trobareu.

La font dedicada a en Joan Miralles.

La nostre ressenya.

Aproximació: Des de Campdevànol agafarem la carretera GI-401 en direcció el Coll de Merolla, creurem el poble de Gombrèn i a 2,5 quilometres agafarem la trenca a la dreta que porta a Montgrony i a Castellar de N'hug. A cap d'una estona trobarem un desviament que porta al Montgrony. Poc abans d'arribar trobarem un desviament a l'esquerra que passant pel costat del Refugi de Planelles ens portarà fins el Coll Roig. Els darrers quilometres per pista que cal tenir cura.

Deixem el cotxe a Coll Roig, i veurem que surt un camí que ens portarà sense problemes a peu de via. Veureu que tot està molt net i conservat, svp deixeu-ho igual o millor que ho heu trobat.

La Via: itinerari equipat amb sellaments,  molt boca roca, passos bonics, i un darrer llarg super ben trobat. Recomanable.

1ª Llarg: 30 metres, IV +. Des del peu de via veurem que a uns 10 metres hi ha un arbre, aquest fet ens indicarà que estem a la via. De totes formes, hi ha un gran sellament al principi i ja veurem la resta. La primera tirada va per una placa que al arribar en una balma va a l'esquerra per un cop superada tornar a la dreta.

2on llarg: 25 metres, Vè.  Sortim en diagonal a l'esquerra fins que entrem en una placa extraordinària, on haurem de tibar un xic més quan estem arribant a la reunió.

3er llarg: 25 metres, Vè. Des de la reunió anirem caminant fins el peu d'una placa. Els primers metres van per una placa amb les canals típiques que fa la roca calcària. Després anirem un xic a l'esquerra per superar una nova placa fins a la reunió.

4art llarg: 25 metres. V, IV. A la nostra dreta surt un diedre, on els primers metres són un xic més difícils i després la cosa es suavitza fins arribar a la reunió.

5è llarg: 25 metres, Vè, V+.  Anem caminant fins la propera reunió, primer passarem pel peu de l'esperó on veurem una reunió, seguirem a l'esquerra fins a trobar la nostra.  Els primer metres van per una placa amb forats que es fa molt bé, després iniciarem la fissura bavaresa que amb passos molt ben trobats però difícils que ens portara al cim.

Descens: Ràpel de 30 metres per la vessant nord i després seguirem per un camí que ens portara al Coll Roig.

Material: 12 cintes + R.

1ª Ascensió: octubre 2016
Per: Antoni Alarcón i Joan Baraldes

Al juny del 2019 va ésser sanejada i re-equipada amb químics per en Santi Sanz.