dijous, 25 de gener del 2024

Montserrat - L'Albarda Castellana - Via: Per Amor a l'Art. 25/01/2024

Avui, sembla que ens ha donat per caminar, doncs hi vagis per on hi vagis en aquesta via hi tens una bona excursió. Nosaltres hi hem anat per Les Escales dels Pobres, Pla dels Ocells, hem passat per sota de l'Albarda Castellana, hem baixat fins quasi el Camell de Sant Jeroni i després fins a peu de via. De pujada han estat 2 hores de camí, i un bon desnivell. Tot i que l'aproximació és llarga, el camí és ben bonic i més entre setmana que no et trobes massa gent.

Just quan hem començat a baixar pel camí dels Francesos ens hem parat per admirar aquest racó tan encisador.

En el peu de via hi trobareu aquesta petita sageta i mirant amunt podreu veure el primer espit.

Iniciant el primer llarg.

Tot i que la via és prou interessant és difícil poder fer bones fotos.

El primer llarg són 55 metres i només hi trobareu 2 espits, tot i això ho podrem amanir, amb algun merlet, i un Camelot del 1.

La primera reunió (Foto Ferran de la Rosa)

La segona reunió.

Per començar el segon llarg us haureu d'enfilar en una alzina que va molt bé per arribar al primer parabolt, però que dificulta totalment fer fotos al primer de corda.

l'Ita fent el segon llarg (Foto: Arseni Lago)

L'Arseni en el segon llarg.
Aquest llarg és el més bonic de la via; està ben trobat, vertical i amb molt bona roca, té tots ingredients per gaudir al màxim.

L'Ita sortint del segon llarg.

L'Arseni ben content després de fer aquest segon llarg.

Sortint de la segona reunió, seguim per la mateixa aresta fins que es tomba i anem a l'esquerra a buscar el final d'un esperó.

Forçant el tele hem fet aquesta foto fent els darrers metres de la tercera tirada.

Sortint de la via.

En Ferran acabant la via (Foto: Arseni Lago)

Després de fer uns quants metres per terreny fàcil arribem al cim de l'Albarda Castellana on ens parem a observar el nostre entorn.

Mirant al est podem veure els Flautats, l'Elefant, i la Prenyada.

Mirant el nord, podem veure a primer terme el Gegant Encantat i darrera el Camell d'Ecos.

l'Albarda Castellana és el cim més alt del Baix Llobregat amb 1167 metres sobre el nivell del mar.

Ben contents ens fem una foto de record a dalt del cim.

Molt bona ressenya dels germans Masó. on hi trobareu tota mena de detalls per fer aquesta via.

Aproximació: tenim dues opcions, ambdues ben llargues:

A) Monestir, Escales dels Pobres, Pla dels Ocells, Camí dels Francesos i fins arribar a l'alçada de l'agulla del Camelló. Aquí anirem buscant corriols fins una carena que passarem i anirem a trobar una canal, nosaltres hem baixat uns metres fins que hem vist que podíem seguir flanquejant fins al peu de via. 2 hores. També ho podeu fer més còmode pujant a Sant Joan amb el funicular.

2) Vinya Nova, Camí dels Francesos, Camell d'Ecos i seguirem uns metres més fins l'alçada de l'Agulla del Camelló, després igual que l'opció anterior.

La via: tres llargs prou ben trobats, on el segon és el més bonic, després una grimpada fàcil fins a dalt del Cim de l'Albarda Castellana que també li dona un bon al·licient. La via està equipada amb espits i parabolts de 8 mm. Recomanable.

1er. llarg: 55 metres. II, IV. 2 espits.  Des del peu de via veurem una gran alzina que ens assegurarà els primers metres fins arribar a l'espit que està en el primer ressalt.  La roca és bona i permet progressar poc a poc encara que les assegurances estan distants, després trobarem un merlet prou bo i tot seguit una fissura on podrem posar el Camelot del 1, i una mica a la dreta trobareu el segon espit, des d'aquí per terreny fàcil fins una bona alzina on farem reunió.

2on llarg: 30 metres. 1 pas Ae/Ao, V+, V, IV, III.  Ens enfilem a la punta de l'alzina i així arribarem al primer parabolt, després farem un pas d'Ae per incorporar-nos bé a l'aresta vertical. Aquí la roca és molt bona i permet progressar molt bé. Les assegurances també estan prou properes, després perd una mica de verticalitat i trobarem una bona savina. Tot seguit seguirem verticals fins a la reunió. (2 espits i 1 parabolt).

3er. llarg: 45 metres.  III, V-, IV+, III.  Sortim verticals i trobem un parabolt, després anem un xic a l'esquerra i podrem agafar una bona savina. Ara hem d'anar a buscar un esperó a la nostra esquerra que hi entrarem amb un pas vertical però amb molt bona pressa, un cop superat seguirem pel mig de l'esperó fins a la reunió ( 1 espit i 1 parabolt).  Ara ens queda uns 200 metres de I, II, fins a dalt al cim.

Descens: per la vessant nord, seguirem les senyals blaves que ens portaran al camí dels Francesos.

Material: 10 cintes exprés, camelot del 1, i bagues per merlets i savines.

1ª ascensió: 8/4/2012, per Òscar i Albert Masó Garcia.