dimarts, 30 de gener del 2024

Malanyeu - Paret del Devessó - Via Francesc Suñol. 30/01/2024

En Ferran i l'Arseni ens proposen anar a Malanyeu a fer la via Francesc Suñol que no l'han fet, nosaltres la vàrem fer fa 5 anys i no ens fa res repetir-la. Així que aquest matí fem cap a Malanyeu i sembla que ho hem ensopegat, doncs no hi ha les boires que hi havien durant tot el camí.
La nostra ressenya modificada de l'anterior, doncs algun pas l'hem trobat un xic més difícil, coses de l'edat.

Tant sí com no, en Ferran i l'Arseni ens fan anar al davant.

Un primer llarg de placa de forats molt plaent.

l'Ita arribant a la reunió que l'hem muntat un parell de metres més a l'esquerra aprofitant la de la via Èlia que és força més còmoda.

Els darrers metres  abans d'entrar a la 1ª reunió amb roca un xic a controlar.

Si el primer llarg era bonic aquest té tots els components per gaudir del plaer de l'escalada a Malanyeu.

Uns primers metres de diagonal/flanqueig i després vertical fins a la reunió.

En Joan Baraldés i en Joan Freixes estan fent la via del costat i ens fan aquesta fotografia. (Foto: Joan Baraldés)

L'Arseni en el tram més dret abans d'arribar a la reunió.

L'Arseni gaudint del segon llarg (Foto: Ferran de la Rosa).

Anant a buscar el tram de 6a, on em costarà una mica trobar com fer-lo.

Ja en el tram final de la tercera tirada. (Foto: Joan Freixas).

Aquest darrer tram també és ben dret i bonic.

L'Arseni en els darrers metres de la via.

En Ferran gaudint d'aquest darrer tram.

La cordada més divertida de totes.

Aproximació: ens arribem fins el poble i deixem el cotxe al costat de les escoles. Agafarem un PR (marques grogues) que passa per la dreta de les primeres cases, després seguirem per un corriol que  ens portarà a creuar un torrent sota d'unes altres cases. Passarem pel costat d'aquestes  cases i després baixarem al torrent, el creuarem i anirem pujant per un corriol que ens porta a la part esquerra de la piràmide on localitzarem la via doncs hi ha les inicials "FS" al peu.

La via: Itinerari de tres llargs on podrem gaudir de l'escalada de Malanyeu. L'equipament tot i ser amb espits és generós. El primer i el segon llarg l'escalada presenta una dificultat similar i el tercer trobarem uns metres sensiblement més difícils que un cop superats segueix la mateixa tònica fins el cim.

1er. Llarg: 30 metres. IV+, V.  9 espits. Tirada de placa que primer puja vertical i després va en tendència a l'esquerra. La reunió queda molt penjada i és incòmode, per aquest motiu és millor fer un flanqueig a l'esquerra i fer la reunió en un replà on hi trobareu la reunió de la via Èlia.

2on. Llarg: 30 metres. IV+, IV, IV+.  8 espits.  Sortirem per l'esquerra de la reunió en un flanqueig ascendent fins que ja veurem que podem pujar verticals fins situar-nos sota del darrer ressalt que pujarem recte i després farem la reunió un gran replà.

3er. Llarg: 25 metres. IV+, 6a, IV+.  9 espits.  Tot i que semblaria més lògic sortir vertical, la via va a l'esquerra fent un flanqueig fins una fissura cega, superar aquest tram és el més difícil, nosaltres hem pujat una mica per la fissura i hem sortit a l'esquerra després hem seguit vertical, fins entrar en un tram brut al peu de la darrera placa que superarem vertical fins a la reunió.

Descens: podeu baixar en ràpel per la mateixa via, o seguir crestejant direcció est i baixar a peu.

Material: 10 cintes exprés + R.

Oberta per: Francesc Suñol.

1. Ep! sembla que l'heu gaudit, bona colla en un entorn bucòlic que mes volem !

1. Ja saps que a Malanyeu sempre s'hi està prou bé en aquesta època.