dimarts, 21 de novembre del 2023

Els Ports - La Gronsa Central - Via Dels Aprenents 18/11/2023

A la Gronsa Central vessant sud, hi ha tres vies dels mateixos autors; Ismael Monsonis i Marisa Huguet. Primer vàrem fer la via: Jo aquí no hi torno, després la via Directa al Almendrado i avui hem fet la Via Dels Aprenents-

Una bona vista de les Roques de Benet que, des de les tres vies les podrem observar plenament. Al mateix temps gaudireu d'una gran tranquil·litat, lluny del trànsit de gent que sempre hi ha en els Estrets.

Les altres dues vies estan equipades amb parabolts i aquesta té alguns espits en els trams més fàcils i parabolts en les reunions i en els trams un xic més difícils.

Com totes les vies, els primers llargs són ben tombats.

En el tercer llarg ja trobem un petit muret i ja comencem a escalar.

Tot i així després es torna a tombar fins a la reunió.

Ara si que trobem un tram vertical i prou finet.

Passos bonics i ben assegurats.

Després d'aquest tram més vertical tornem a entrar en un tram tombat fins a la quarta reunió.

La cinquena tirada pujarem per un esperó super bonic i per gaudir del plaer de l'escalada en una dificultat moderada.

El darrer llarg haurem de superar un encastament, que he provat de fer-lo amb la motxilla i ha estat impossible entrar-hi, així que l'he deixat a l'assegurança de baix i després la cosa ha estat ben diferent.

Darrers metres de la via.

Aproximació: Des d'Horta de Sant Joan anirem direcció a Els Ports, passarem la trenca que va a les Roques de Benet, i farem una pujada fins arribar al coll Blanc on podrem deixar el cotxe. Des d'aquí recularem uns 200 metres per la mateixa carretera i agafarem un corriol que passa per un mas enrunat. Tot seguit, anirem a buscar un corriol que va al costat d'una tanca. Seguirem per aquest corriol fins passar el Paller, i pujarem fins el coll format entre la Gronsa Central i el Paller. Un cop arribats al coll baixarem pel costat de la paret fins que ja veurem l'inici de les altres vies, haurem de seguir flanquejant fins que veurem una fita que marca l'inici de la via. Just a l'esquerra d'una gran llastra amb un sostret vermell.

La Via: itinerari senzill de 6 llargs que amb cordes de 60 metres podrem fer en 5 llargs. Tot i ser fàcil trobarem passos bonics i ben agradables de fer. Recomanable.

1er. llarg: 35 metres. Grimpada fàcil de placa.

2on llarg: 20 metres. Anirem per la placa però en tendència a l'esquerra fins a l'alçada d'una savina, després vertical fins a la reunió.  Aquests dos llargs els podem fer en un de sol.

3er. llarg: 45 metres. Sortim per la dreta i després recta fins a trobar una reunió just a l'esquerra d'una savina.

4art. llarg: 25 metres. Superarem un tram vertical i un xic finet  per entrar en terreny més fàcil fins a la reunió.

5è. llarg: 25 metres. Pujarem per un esperó amb una escalada plaent.

5è llarg bis: Anirem a l'esquerra fins a situar-nos a la vertical de l'encastament. Reunió en una alzina.

6è llarg: Pujarem vertical i entrarem a l'encastament, en el seu interior trobarem un còdol encastat que serà una pressa clau per superar aquest tram més difícil (no obligat), després seguirem en escalada plaent fins a la reunió.

Descens: Tenim varies opcions: a) fer un ràpel fins a la 5à reunió i des d'aquí dos més fins un collet, on haurem de seguir desgrimpant i creuant la gran placa pel peu de les vies.  b) Seguir crestejant fins que estem a l'alçada del coll on trobarem una instal-lació per baixar en dos ràpels directa el coll, 45, 50 metres. Els darrers metres haurem de fer una desgrimpada. c) Anem crestejant pel cresta de la Gronsa fins que trobarem una canal a la cara nord/oest, on hi ha un ràpel equipat en una savina. 30 metres. Després remuntem una mica per trobar l'inici d'una canal on a dreta trobarem una gran savina amb un segon ràpel de 40 metres. Després seguirem baixant per la canal fins a trobar el camí que va al costat de la tanca.  d) Nosaltres hem fet un ràpel fins el bosc, tot seguit hem pujat fins a trobar la quarta reunió de la via: Jo aquí no hi torno, per on hem fet un segon ràpel de 25 metres, un tercer de 30 metres i un darrer de 55 metres per les rampes i hem pujat al coll. Per aquí hem baixat molt bé.

Oberta per: Ismael Monsonis i Marisa Huguet a l'any 2002

Material: 8 cintes exprés + R.

Ressenya de les altres vies d'aquesta cara que us poden interessar: Via Directa al Almendrado , Jo aquí no hi torno

1. Hola xics, agrair-vos les infos del blog, sempre motivadores, i comentar-vos que la via dels Aprenents, sempre s'ha dit dels Aprenents, tot i que a l'autor d'una guia d'escalada als Ports li va semblar que era "la via més fàcil del mon" i així la va rebatejar en la seva guia. M'alegra que hagueu xalat escalant la "trilogia" de la paret.
    Una abraçada
    Ismael

1. Moltes gràcies Ismael pel teu aclariment, ara mateix faré el canvi. Ens han agradat molt les tres vies. Felicitats per la feina feta!!