diumenge, 19 de novembre del 2023

Els Ports - La Gronsa Central - Via Directa al Almendrado - 17/11/2023

Quan ens trobem amb l'Arseni i el Ferran ens expliquen la via que vàrem fer ahir, just la que ens feia il·lusió fer nosaltres avui. Ells varen fer la Directa al Almendrado i avui hi anirem nosaltres, i ells aniran a la via Jo aquí no hi torno. Com que les vies van paral·leles ens podrem fer fotos i anar comentant la jugada.

Avui hem anant ràpids a fer l'aproximació i a trobar el peu de via. L'inici està ben marcat, en el primer parabolt R0, hi trobarem una sageta groga i en el segon hi trobarem una segona sageta amb el nom de la via. Cal vigilar en no posar-se a la via: Jo aquí no hi torno, que va més a l'esquerra i els parabols són de color gris.

Iniciant el primer llarg per les plaques tombades, i el segon i el tercer l'Ita els farà junts.

Iniciant el quart llarg, primer anirem a buscar un diedre a l'esquerra.

Anirem pujant per la placa fins que haurem de passar a l'altra cantó per entrar a la placa que ens portarà sota del sostret.

La tercera reunió.

Ara progressant amb Ao només ens molesta el fort vent que està fent, esperem que vagi de baixada aviat.

Mentre nosaltres ens barallem amb aquest 4art llarg, l'Arseni i en Ferran van progressant per la seva via.

l'Ita en el pas de 6a que li surt molt bé. (Foto Ferran de la Rosa)

l'Ita arribant el sostret on he deixat l'estrep en l'únic pas que hem fet, però el fort vent la deixat plenament horitzontal.

L'Arseni va guanyant alçada en la via del costat.

Un cop superat el sostret amb Ao (Foto Arseni Lago)

Iniciant el 5è llarg, un pas que ens farà tibar per no fer Ao.

El mateix pas des de la via del costat (Foto Arseni Lago)

Malgrat el fort vent, aquest diedre del cinquè llarg és tot una joia.

Un bon replà per la cinquena reunió.

Aquest darrer llarg és diferent, la primera part amb una roca amb bons còdols i la segona part realment sembla un almendrado, petits cigronets que semblen ben fràgils,

A mitja tirada trobarem un pas estrany per posar-nos sobre un gran bloc.

"Almendrado" total.

En el cim ens fem una fotografia de record.

Com per la cresta encara hi fa més vent, optem per baixar per la mateixa via que està molt ben equipada.

Aproximació: Des d'Horta de Sant Joan anirem direcció a Els Ports, passarem la trenca que va a les Roques de Benet, i farem una pujada fins arribar al coll Blanc on podrem deixar el cotxe. Des d'aquí recularem uns 200 metres per la mateixa carretera i agafarem un corriol que passa per un mas enrunat. Tot seguit, anirem a buscar un corriol que va al costat d'una tanca. Seguirem per aquest corriol fins passar el Paller, i pujarem fins el coll format entre la Gronsa Central i el Paller. Un cop arribats al coll baixarem pel costat de la paret fins que ja veurem l'inici de la via. Parabolt.  35 minuts.

La via: aquesta via té tres parts molt diferenciades; tres llargs de placa tombada, dos llarg molt drets i molt ben trobats, i el darrer llarg que és un conglomerat diferent on sembla que podria venir el nom de la via.  La via està molt ben equipada, on en el llarg més dret, podrem pujar en Ae o Ao. Les reunions estan totes equipades per poder rapelar. El lloc és preciós i super tranquil. El conjunt la fa una via molt recomanable.

Restriccions : des del 15 de desembre al 31 de juliol.

1er., 2on i 3er Llargs: van per una placa tombada on guanyarem alçada ràpidament. Si aneu amb cordes llargues, el segon i el tercer llarg és poden empalmar.

4art. Llarg: 30 metres. Primer anirem a l'esquerra per cercar el diedre, després passarem a la dreta i pujarem per una placa fins sota d'un sostret, per superar-lo nosaltres hem fet un pas d'estreps i després ja en lliure fins a la reunió. Un llarg super ben trobat.

5è Llarg: 30 metres. Sortim per un diedre amb un pas on haurem de tibar, després amb una escalada agradable i molt vertical fins arribar a la reunió.

6è Llarg: 35 metres. Pugem vertical per una placa molt bonica fins a trobar un ressalt que ens haurem de situar sobre d'un bloc, (pas no obligat) després seguirem verticals fins un punt que la roca fa un canvi i converteix en una conglomerat ple de cigronets, que malgrat semblen molt bons, a la vegada semblen que s'hagin de petar. Reunió a la dreta del darrer parabolt.

Descens: Tenim varies opcions: a) Baixar per la mateixa via en quatre ràpels, 35, 30, 30, 55 i després pujar al coll. b) Seguir crestejant fins que estem a l'alçada del coll on trobarem una instal-lació per baixar en dos ràpels directa el coll, 45, 50 metres. Els darrers metres haurem de fer una desgrimpada. c) Anem crestejant pel cresta de la Gronsa fins que trobarem una canal a la cara nord/oest, on trobarem un ràpel equipat en una savina. 30 metres. Després remuntem una mica per trobar l'inici d'una canal on a la dreta trobarem una gran savina amb un segon ràpel de 40 metres. Després seguirem baixant per la canal fins a trobar el camí que va al costat de la tanca.

Material: 20 cintes exprés, 1 estrep, + R

Oberta per: Marisa Huguet i Ismael Monsonís. 2015.

Us deixem l'enllaç a la via Jo aquí no hi torno.