dilluns, 27 de maig del 2024

Quan els Agents Rurals t'estan esperant al costat del cotxe-Els Ports-La Mola Grossa-Via Comando Hermoso 25/05/2024

Si, Avui començarem l'història al revés, així els que no tenen paciència per llegir-ho tot, al menys els hi quedarà la part que volem remarcar de l'experiència.

Quan arribem al cotxe ens trobem els Agents Rurals al costat de la nostra furgo i ens estan esperant. Ens saludem i tot seguit ens diuen que hem escalat en un lloc que cal demanar permís i en aquesta epòca no s'hi pot escalar, i que ens hauran d'aixecar acta i segurament ens arribarà una sanció.  Una cordada de Valls que vàrem fer la via junts els hi va passar al mateix.

La via en qüestió puja pel mig d'aquesta paret i surt directament sota el cim de La Mola Grossa.

Els que ens coneixeu, sabeu que som tremendament respectuosos amb les restriccions, i si és així com és que heu anat en una via que no si podia escalar?

Aquesta setmana passada va sortir una publicació d'una via nova en aquest lloc. La publicació a Instagram era d'un conegut alpinista/escalador professional i nosaltres no vàrem mirar la regulació del parc, pensant que si la via l'havien obert aquest mes, no hi hauria restriccions i més si estava oberta per un professional de la muntanya que li aniria el seu prestigi professional.

En la publicació la posàvem de meravella; bona roca,  bon equipament i un lloc preciós, total una via "Love Climbing" segons ells. És per aquest motiu que vàrem fer cap sense mirar res més.

Retall de la normativa del parc.

Aquesta via està en la zona d'escalada condicionada i que són la resta del mapa.  Així com en altres zones hi ha un cartell explicatiu, en aquesta no vàrem trobar cap tipus de cartell i la normativa cal llegir-la molt a poc a poc per entendre-la.  Els agents rurals varen pujar perquè algú els va avisar.

Després de fer una pista ben llarga, (12 quilometres) mitat d'asfalt i mitat de terra varem arribar a la Bassa de Refoia on la boira no ens deixava veure ni la via, ni lo bonic que era aquest lloc.

Ens vàrem quedar al cotxe fins que varen arribar una cordada de Valls que també anàvem a la via i tenien la mateixa font d'informació. Ells decideixen sortir i nosaltres ens esperem una mica, però per un moment va semblar que s'obria i ens vàrem decidir sortir al darrere d'ells fins al peu de via.

La via va resultà que no era tan bonica com la publicació deia, doncs la roca no era massa bona i l'itinerari tampoc era res de l'altre mon.

Total que us avisem perquè si vareu agafar la ressenya per anar-hi, us podeu trobar com nosaltres. Seguint les nostres indicacions i les de la cordada de Valls, ja han despenjat la ressenya.

Us deixem algunes fotos entre mig de la boira...

El diedre d'entrada.

Placa molt fina en el primer llarg.

La bassa on hem deixat la furgo.

Iniciant el segon llarg, després és una grimpada descomposta fins a la reunió.

Iniciant el tercer llarg.

Arribant a la tercera reunió.

Tram més difícil del darrer llarg.

Arribant al final de la via.  (foto. Joan Plana).

Sortint de la via, es veu contenta, però encara no sabíem que ens estaven esperant al cotxe. :-)

Apa a escalar que el mon s'acaba!

1. Quin greu ! si no hi havia cap indicació de regulació com volen que la gent sàpiga que allà l'escalada hi és regulada....? Els rurals us podien haver informat abans i no esperar a que baixèssiu per sancionar-vos....o be posar un rètol a l'aparcament, res més senzill i efectiu.

1. Suposo que el problema és que en aquesta paret només hi ha aquesta via i una altra molt antiga i per aquest motiu no han posat cap indicació com els altres llocs que hi ha moltes vies. De totes maneres a l'entrada del parc hi hauria d'haver un cartell explicant la normativa. A veure com acaba!!

2. El PN dels Ports té una política molt erràtica pel que fa a la senyalizació de les regulacions. Mentre que als Estrets d'Arnes o a la zona sud del Caro hi ha cartells informatius a tort i a dret, a la zona de Paüls, que és un dels accessos principals al Port per llevant, no en trobareu cap. Potser no és excusa, però convindria que algú en prengués nota.
    Els escaladors ens haurem s'acostumar a fer una feina de recerca abans de sortir de casa, per suplir les mancances de l'administració a l'hora de difondre la seva normativa. Entesos; ja ho farem. Ja ho fèiem; doncs ara més. I sembla que també ens haurem d'acostumar a posar en qüestió la informació a les xarxes i als webs, encara que surti de professionals de la muntanya.
    En fi, de tot se n'aprèn.
    En qualsevol cas, va ser un plaer compartir la via amb vosaltres! Llàstima del dia emboirat, perquè l'indret és preciós. La via...crec que ho heu explicat molt bé...
    Ens anem veient per les muntanyes!
    Joan Plana

1. El gener del 23 volíem anar a escalar al Doll, com no trobàvem informació de si hi havia o no restricció, vaig trucar als Agents Rurals de la Noguera, no ho sabien! Hi varem anar, varem escalar sense problema, uns dies més endavant vaig saber que sí hi havia restricció. Crec que actualment hi posen un cartell. Penso que en aquesta època que vivim tenir un lloc web oficial on hi hagués aquest tipus d'informació actualitzada i centralitzada no hauria de ser tan difícil!

2. Hola Joan, malgrat la boira ens ho vàrem passar molt bé i comparteixo plenament tot el que dius. Ben segur que a nosaltres no ens tornarà a passar. :-)

3. Joan Buxó, estic d'acord que caldria recollir totes les restriccions del pais en un sol lloc i la FEEC seria qui ho hauria de fer.

3. I aprofito per agraïr-vos la feinada que feu amb el vostre blog. Per la qualitat de la informació i sobre tot, per la passió per la muntanya que transmeteu. Fins aviat!

1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

2. Moltes gràcies Joan, certament hi ha molta feina a publicar cada post i que a voltes no es veu. Comentaris com el teu són els que ens animen a seguir.

4. Una pena ser víctimes de la des-informació! Llavors tot son denunciation titulars, en això no fallen mai.
    Gràcies per compartir-ho

1. Ben segur que no ens passarà més. Vàrem fer una mica el passerell....

5. No tindria que ser la FEEC qui centralitzés en un sol lloc les restriccions de les zones d'escalada de Catalunya? A veure si serveixen per quelcom més que organitzar curses i posar-se medalles

1. Totalment d'acord Jordi. Jo he mirat la web de la FEEC i no he trobat res al respecte.

6. Si us aixequen una acta que pot comportar una sanció (sigui quina sigui l'autoritat o funcionari, que ha d'estar identificat), heu de sol·licitar que constin a l'acta les vostres manifestacions, especialment totes les referents a la manca de informació en els llocs d'accés.
    Mai us podran sancionar si no heu pogut saber que anàveu a cometre una infracció.

1. Moltes gràcies Jordi Joan, ho tindrem en compte si hem de fer algun recurs.

7. Pako crestas on fire!

Es deuen sentir satisfets els srs forestsls de perseguir a muntanyencs i no fotre ni brot a l,hivern...
    Ens veiem el dia 9!!!

8. A la FEEC li pela absolutament tot el que son regulacions que afectin als escaladors. No hi ha cap responsable o vocal a qui et puguis dirigir. Hi va haver un moment fa uns pocs anys que la persona que ho va intentar va marxar fastiguejada.
    Mireu don surt la convocatòria de la manifestació a Montserrat del proper 9 de juny: de iniciativa particular! la FEEC ni mu....

1. Doncs, al meu entendre és qui ho hauria de fer, però així només queda que manifestar-nos!!

9. https://mediambient.gencat.cat/ca/detalls/Noticies/202303xx-mapa-escalada-terres-ebre