dilluns, 11 de setembre del 2023

Balma d'Arcalís - Andorra - Via Esperó Andreu - 09/09/2023

Ja fa un temps vàrem arribar-nos en aquesta zona de la Balma d'Arcalís per fer la via Doppelmayr i ens va agradar força, avui hi tornem amb el Xavi Solà per fer  l'Esperó Andreu.

La via segueix les parts més verticals de l'esperó buscant els passos més atrevits i verticals. Ben segur que no us deixarà indiferents, tant per l'escalada com pel seu entorn.

La Balma d'Arcalís. La via va per l'esperó de més a la dreta de tot. Sembla, però, que encara hi ha una altra via més a la dreta, doncs hem vist algun parabolt.

Només arrencar ja veus que avui tocarà tibar.

Passos atlètics i molt verticals serà la tònica de la primera part d'aquest llarg.

Després uns metres senzills i altra cop un tram vertical fins que pots sortir a la reunió a l'esquerra sota d'un sostret.

En Xavi tibant de les bones presses.

Des de la reunió ja podem veure el segon llarg una placa vertical amb passos atlètics que haurem d'anar fent poc a poc.

La placa et fa escalar de valent, els passos són llargs i bonics.
Assegurances distants, sobre tot a les sortides de les reunions, anirà bé portar algun friend mitja.

Arribant a la reunió.

Malgrat podem veure herba al voltant, la via té el seu ambient gràcies a l'itinerari tan ben trobat, que sempre busca els trams més verticals de l'esperó.

Iniciant el tercer, curt però molt bonic.

Cal anar llegint bé la roca, no sempre és recta al següent parabolt.

Des de mitja tirada podem veure la segona reunió.

En Xavi en el tercer llarg, passos atlètics per gaudir de l'escalada en roca gneis.

Si bé, podem veure herba al voltant de la via, la via va sempre per llocs ben nets i roca bona en general.

Entrant a la reunió amb la Pala Serrera al fons, que hem fet en diverses ocasions fent esquí de muntanya.

En el quart llarg, cal superar un bon ressalt, sort que hi ha bona pressa de mans.

En Xavi sortint del tram difícil arribant a la quarta reunió.

Darrers metres fàcils.

En els darrers metres farem una grimpada fàcil per arribar a l'aresta que porta a l'antena

Contents i satisfets al cim. Són quatre llargs només, però que ens han deixat ben satisfets.

L'escala que ens permet baixar al camí de les pistes.

Aproximació: des de l'estació d'Ordino Arcalís seguirem la carretera. (està oberta des de les 17,30 a les 8,30 del matí per pujar, per baixar no hi ha problema). Després es converteix en una pista que va guanyant alçada fins un pàrquing on és veu una especie de túnel. Nosaltres hem dormit aquí.

Des d'on hem deixat el cotxe, hem anat pujant per una pista fins el coll (Portella d' Arcalís), després una curta baixada fins el peu de via. Cal baixar per la dreta de la tartera i creuar-la just quan esteu a l'alçada de l'inici de la via. Total uns 25 minuts.

La via: a nosaltres ens ha sorprès molt gratament; l'itinerari és curt però intens, l'entorn, malgrat les pistes d'esquí és ben bonic, l'equipament just i necessari, i l'escalada força atlètica. Molt recomanable.

1er. llarg: 40 metres. V+/6a.  8 parabolts.  Sortim verticals en lleugera tendència a la dreta per situar-nos sota d'un ressalt desplomat però amb una bona fissura, on trobarem un pas dur per arribar a l'esperó. Després anirem uns metres fàcils fins una placa amb un diedre a la dreta, pujarem verticals uns metres fins que veurem que podem anar a l'esquerra per entrar a la reunió. La reunió està just sota d'un sostret.

2on. llarg: 40 metres. V/V+.  9 parabolts. Sortim per un diedre per entrar a la placa que anirem seguint fins que sortim a l'esquerra per arribar a la reunió.  Placa que requereix llegir bé els passos i que té molta continuïtat.  Llarg espectacular.

3er. llarg: 20 metres. V/V+.  4 parabolts. llarg vertical amb molt canto, trobarem un pas quan hem d'anar a l'esquerra un xic més difícil.

4art. llarg: 25 metres. V/V+.  4 parabolts.  Sortim per un diedre a l'esquerra fins una savina després anirem  a l'esquerra per superar un bon ressalt. Presses de mans molt bones, però de peus amb adherència, després anirem a l'esquerra i trobarem un altre pas, seguirem per un diedre i al final a l'esquerra fins a la reunió. D'aquí ens queden 5 metres de grimpada fàcil.

Descens. Anirem a l'oest, passarem l'antena i anirem baixant en direcció a 5 pals de ferro, just en aquest punt trobarem l'escala que ens permetrà baixar a la Portella d'Arcalís.

Equipada per: Anton "pytecus" i dedicada al seu germà. setembre 2022

Material: 12 cintes exprés, i jocs de tòtems fins el vermell.

1. Molt content que us hagi agradat la via, després d'equipar i netejar-la durant bastants dies, és el millor regal per l'equipador

1. Hola, si ens va agradar molt i ens ho vàrem passar molt bé. Nosaltres la vàrem trobar mig grau més difícil. Gràcies per la feina feta.
      Hem vist que n'has obert una altra al Pic de la Valleta. Quin grau és obligat??
      Gràcies.

2. Ei, la del pic de la Valleta crec que també pot ser V+ obligat.
    Entorn alpí preciós i roca molt bona