dissabte, 23 de setembre del 2023

Alt Urgell - Paret de Narieda Oest - Via Enantyum 22/09/2023

Feia temps que li teníem ganes, però volíem estar en forma per poder-la gaudir el màxim, la via s'ho mereix. Hem sortit contents i molt satisfets. L'espera ha valgut la pena.

Itinerari de la via.

Després d'una aproximació que es fa molt bé, arribem a peu de via i només arrencar entrem en matèria, els primers passos ens fan entrar en calor ràpidament.

Una roca bona, passos bonics però difícils, amb molt bon equipament, però que cal escalar entre assegurances, (Nosaltres només hem posat un Tòtem groc i totalment prescindible) són ingredients per gaudir  d'aquest bonic itinerari

El segon llarg una placa on les presses costen de trobar......

Després d'un canvi de reunió en una feixa trobarem el tercer llarg, que comença en una canal i després va a buscar un esperonet a la dreta.

Una altre canvi de reunió (2ª feixa) ens porta a l'inici del quart llarg molt ben aconseguit.

Dos llargs més senzills ens portaran a les plaques més boniques de la via.

Iniciant la sisena tirada.

Poc a poc anem guanyant alçada.

Això ja es torna a posar dret, sort que la roca és excepcional.

Iniciant la 8ª tirada, per nosaltres la més difícil.

L'Ita fidel a la seva tradició no ha fet servir l'estrep i li ha sortit tot en lliure i alguns Ao's.

Fins la darrera tirada no ens ha tocat el sol

Un error al posar la cinta ens ha fet perdre una mitja hora. Les cordes han quedat ben encallades.  Quan he posat la cinta l'he posat curta pensant que així no s'enganxarien.

Sortint de la via.

Una bona vista de tota la vall.

Foto cim ben contents i al solet.

Ressenya originals dels autors de la via.  No es pot fer millor.

Aproximació: Si anem del Pont d'Espia en direcció a Figols, trobarem un primer pàrquing a l'esquerra  que no es pot aparcar,  seguirem 300 metres i en trobarem un de més gran. Ara ens tocarà recular fins el primer aparcament i uns metres després trobarem un corriol que puja a l'inici de la ferrada. Un cop a la ferrada veurem que a ma esquerra surt un bon corriol que l'anirem seguint  fins una especie de collet que creuarem i trobarem l'inici de la segona part de la ferrada i a sobre veurem un pont, ara ens toca anar un xic més a la dreta de la vertical del pont i ja trobarem l'inici de la via. 30 minuts.

La via: itinerari molt ben trobat, amb l'equipament just i necessari per poder gaudir dels passos que ofereix aquesta roca tan bona. La primera part haurem de creuar dues feixes que li treuen una mica d'encant, però que queda plenament compensat per les plaques de les quatre darreres tirades. Molt recomanable. Felicitats als aperturistes!!!

1er. Llarg: 25 metres.  Primers metres molt exigents, després afluixa una mica fins a la reunió.

2on. Llarg: 35 metres. Una placa molt fina ens marcarà les dificultats d'aquest llarg, un cop superada ja es deixa fer millor.

3er. Llarg: 40 metres. Comencem per una canal/diedre per anar a buscar un esperonet a ma dreta.

4art. Llarg: 45 metres. Escalada amb assegurances distants, però amb passos molt bonics.

5è. Llarg: 25 metres: anem a la dreta per una placa i després per terreny més senzill fins a la reunió.

6è. Llarg: 20 metres. Seguim per placa fent la reunió a l'esquerra.

7è. Llarg: 35 metres. Comencem verticals amb passos potents, aquí ens anirà bé un estrep, després d'un parell de passos d'estrep ja sortirem millor fins a la reunió. Llarg molt bonic.

8è. Llarg: 30 metres. Comencem per la dreta amb passos on haurem de tibar, després anirem a l'esquerra fins un bons forats, sortir d'aquí és on ens ha costat més, un cop superat ja anem rectes fins a la reunió. Per nosaltres aquest és el llarg més difícil i obligat. Uns passos d'estrep us ajudaran força.

9è Llarg: 25 metres. Una altra placa a superar, i molt difícil, algun pas d'estrep ho arregla una mica.

10è. Llarg: 40 metres. Placa preciosa on la trobareu fàcil sortint de les plaques anteriors. Atenció al risc de que s'enganxin les cordes. Posar una baga ben llarga a veure si us va millor que nosaltres.

Descens: Seguirem les fites que poc a poc van pujant primer direcció sud i després direcció nord fins que trobareu el camí de baixada de la via ferrada que seguirem fins a la pista i la carretera. 1h 30'.

Material: 14 cintes expres +  estrep, i algun friend, però prescindible.