diumenge, 15 d’octubre del 2023

Peña Rueba - Mallo Estrella - Via Milopa 13/10/2023

Aquesta via, quan es va obrir, tenia cinc tirades i després seguia per la Via Los terceros también existen fins el cim del Mallo la Mora,  i com no es va publicar, només la feien alguns escaladors locals, posteriorment "Sueño Vertical" va afegir els tres llargs per continuar fins el Mallo Estrella, hi ha estat un gran encert, doncs en el seu conjunt, ha quedat una via ben bonica.

El nom de Milopa ve de com també s'anomena aufrany ("alimoche" en castellà) en algunes terres d'Aragó.

El primer llarg pujarem per unes rampes per anar un tram un xic desplomat que ens portarà a un diedre ben bonic.

Anant a buscar el diedre. La via està super equipada. Els escaladors de Montserrat no hi estem acostumats a escalar amb aquesta abundància d'assegurances.

El diedre és ben bonic, la llàstima és que és molt curt.

Gaudint del diedre

No cal corre millor gaudir-ho.

Iniciant la placa del segon llarg on progressarem sempre acompanyats de gran còdols.

Després d'un tram dret, per arribar a la reunió, per un xic de verticalitat.

El tercer llarg és curt, però ben vertical i bonic

Sempre anirem trobant algun ressalt que hi dona una mica de color.

El quart llarg, anirem seguint per la placa amb petit ressalts.

El cinquè llarg una mica més tombat i més fàcil fins enllaçar amb la via " Los terceros también existen"

El dia estava ben núvol i just ara es comença obrir amb un cel blau preciós.

Els dos llargs de la via "Los terceros también existen", la Ita els fa d'una tirada i així podem passar una cordada que anava més tranquil·la i molt amablement ens ha deixat passar.

Aquest dos llargs són fàcils i de no massa bona roca, així que cal anar en compte per les pedres.

Després un llarg de flanqueig que ens portarà a la cara est del Mallo Estrella. Comença el llarg novè que sense dubtes és el més bonic de la via. Mantingut en V+ i un pas de 6a. La Ita el resolt molt bé.

En aquesta part la roca és excel·lent i en permet gaudir de cada pas.

Mirant com encarar el 6b, solució pas d'Ao i fora.

Entrant a la reunió.

Iniciant el darrer llarg.

Foto cim, com sempre ens diem haurem de tornar, ja que encara ens queden unes quantes vies.

Per celebrar el 68è aniversari ha estat un molt bon regal, sense dubtes el millor. No té preu poder escalar en aquesta edat amb la teva parella fent els llargs "mano a mano", esperem poder-ho celebrar uns quants anys més.

Des de la ferrada de baixada ens parem admirar els Mallos de Riglos que des d'aquí es veuen especialment bonic.

Aproximació: venint d'Osca i quasi al final del poble de Morillo de Gallego, surt una carretera que porta al poble, a la primera trenca agafarem la de la dreta i arribats a dalt veurem un pàrquing a la dreta, i tot seguit surt una pista de terra també a la dreta que seguirem fins arribar al pàrquing al costat d'una gran bassa.

Des d'aquí seguirem a peu per la pista fins a trobar un corriol (Fita) a la dreta, que el seguirem tot guanyant alçada fins arribar a sota el Mallo La Calva , després anirem per sota fins arribar sota de la nostra via, nom al peu, el diedre es veu molt bé des de sota. No ens podem equivocar.

La via: en el conjunt ens ha agradat molt, està super equipada, potser excessivament. El grau obligat és de V+, i el grau d'exposició molt baix, ideal per iniciar-se en vies llargues. Si busqueu una via d'aventura no hi aneu. Si voleu escalar i per fer metres està molt bé. Recomanable.

1er. llarg: 30 metres. Inici per unes rampes fàcils i després en diagonal a l'esquerra fins un diedre que ens portara a la reunió.

2on. llarg: 35 metres. Escalada de placa en tendència a l'esquerra i després vertical.

3er. llarg: 20 metres. Tirada curta de placa i ben vertical.

4art. llarg: 35 metres. Seguim per la mateixa placa i força vertical.

5è. llarg: 30 metres. Tirada de placa més tombada que ens portarà a la reunió de "los terceros también existen"

6è. llarg: 25 metres. Aresta fàcil però amb roca un xic descomposta.

7è. llarg: 30 metres. Seguim per l'aresta un xic més dreta.

8è. llarg: 30 metres. Canvi de reunió. Anem a l'esquerra fins una canal per on pujarem uns metres i ja trobarem la reunió. Retol indicatiu a l'inici de la tirada i plaquetes vermelles.

9è llarg: 30 metres. El més bonic i mantingut de la via. Sortim verticals i després anirem un xic a la dreta per superar una panxa (pas de 6a), després tornarem a l'esquerra i seguirem verticals fins a la reunio.

10è llarg: 25 metres. Anem a l'esquerra per superar una panxa de 6b, després en diagonal a l'esquerra fins arribar a la reunió.

11è. llarg: 30 metres. seguim verticals per terreny fàcil. La reunió està sota el cim, encara haurem de fer una curta grimpada per arribar-hi.

Descens: des del cim anirem seguin unes fites que ens portaran direcció al nord-est fins a trobar la ferrada que ja no deixarem fins al  final.

Material: 18 cintes exprés + R.  Les cintes són pel 9è llarg, per la resta passareu amb 14 cintes.

Oberta per: Manrique Pérez, Gonzalo Prado, José Luis Lázaro, i la part final del Mallo Estrella per Sueño Vertical.

Dificultat: 6b, obligat Ao/V+.

1. Veure les vostres fotos és un gaudir! Com sempre enhorabona, no baixeu el llistó eh?