divendres, 19 de maig del 2023

Sant Llorenç de Montgai - Paret de la Formiguera - Via El Aberroncho 18/05/2023

Aquest dijous hem quedat amb l'Arseni i el Ferran per anar a la Paret de la Formiguera.  Volem anar a les vies que estan més a l'oest de la paret, doncs n'hi ha algunes que no hem fet.

Us deixem la nostra ressenya

L'Ita iniciant la via després de pujar la canal.

Com són tirades curtes, l'Ita ha preferit fer les dues primeres juntes. (foto Ferran)

Arribant a la segona reunió.

En Ferran i l'Arseni en el primer llarg de la Via El Barbes

Començant el tercer llarg

Poc a poc la tirada es va posant dreta sort que hi ha molt bona pressa. (Foto Arseni)

A la part final, fins i tot desploma una mica, sort que hi ha unes bones bústies.  (Foto Arseni)

L'Arseni treballant el darrer llarg que és força difícil.

Com anem en paral·lel amb el Ferran i l'Arseni ens anem fent fotos els uns als altres.  (Foto Arseni)

En aquest punt comença a tibar la cosa.. (Foto Ferran)

Sortint al cim. Ara un ràpel de 55 metres i anirem a fer la via del costat.

Aproximació: deixarem el cotxe en l'aparcament que hi ha per anar a les vies de la Formiguera, farem la mateixa aproximació pujant per la vall en direcció oest, creuarem la via, i després passarem per sota de les les primeres vies de la Formiguera baixarem una mica i ja veurem a la dreta la canal on comença la via.

La via: aquesta via la varen dedicar a David Domínguez que es conegut, entre els amics, pel sobrenom de "El Aberroncho".  Aquest itinerari de tres llargs, comença en una canal per anar sortir en una placa tombada i acabar amb un llarg vertical amb uns metres lleugerament desplomat. La roca en general és molt bona i en la part final trobarem unes bones bústies que ens permetran gaudir d'allò més.

1er. Llarg: 30 metres. IV+, V, IV+. 5 parabolts.  Aquest llarg serà més llarg o més curt en funció d'on comenceu de la canal. Nosaltres hem pujat fins el darrer replà abans del primer parabolt.
Sortirem vertical fins que ens trobarem un sostre que superarem per la seva dreta, després seguirem fins a la reunió.

2on Llarg: 25 metres. IV, IV+. 6 parabolts. Pujarem rectes per una placa que poc a poc es va posant més dreta.

3er. Llarg: 30 metres. IV+, V, V+. 9 parabolts.  Sortim verticals de la reunió en direcció a una savina que veurem a sobre nostra. Poc a abans d'arribar a la savina ja trobarem un pas que ens haurem de mirar. després anirem lleugerament a l'esquerra buscant les millors presses que ens permetin superar aquests darrers metres un xic desplomats, passat aquest tram ja trobarem la reunió.

Descens: si volem fer una altra via, i portem cordes 60 metres, amb un sol ràpel i anant a la dreta (mirant a la paret) ja arribareu a un bon replà on ja podreu anar a fer alguna altra via del costat.

Si volem baixar caminant, des del cim anirem en direcció a l'est i per un corriol baixarem fins a la via del tren, passarem per un túnel per sota de la via i després seguirem el camí que ens portarà a l'aparcament.