dissabte, 11 de juliol del 2020

Montserrat - Pollegó de la Vinya Nova - Via Aresta Ribas. 10/07/2020 - 10 anys de blog Manel & Ita.

Avui fa 10 anys que vàrem fer l'Aresta GAM del Bisbe i tornant cap a casa ràpids, doncs hi havia la manifestació  a Barcelona i no podíem fallar, vàrem comentar que podíem començar l'aventura de compartir les ascensions amb les persones que també li agrada la muntanya.

Així, va començar l'historia del nostra blog, amb més il·lusió que tècnica, durant aquest temps hem penjat 503 ascensions, hem tingut 238.433 visualitzacions de la pàgina, i el que més il·lusió ens ha fet, ha estat que tenim uns quants seguidors que van seguint les nostres ascensions i després les repeteixen. En definitiva, sembla que ha estat útil per la comunitat escaladora.

L'Aresta Ribas.
Per celebrar el desè aniversari, hem escollit una via que hem repetit en diferents ocasions i que sempre ens ha agradat força, una via que amb els anys s'ha convertit en una clàssica, on cada any, hi ha uns quants escaladors que esperen el 1 de juliol, que és quan s'aixequen les restriccions, per anar-hi aprofitant que hi comença a tocar el sol a 2/4 de 12.

Hem començat un xic tard, doncs a primera hora estava plovent a La Vinya Nova i hem fet una mica d'estona. Després, hem fet confiança sega a la ressenya meteorològica que ens diu que a partir de les 10 ja farà bo.

1er ressalt i primera assegurança.

Tot així quan comencem està força núvol.

Ens acompanyarà durant la majoria de les tirades una roca compacta i que enamora poder acariciar-la.

Arribant a la 3ª reunió.

La quarta reunió després de baixar el ressalt.

5ª Tirada, aquí si que la roca no és de la millor qualitat, però és un llarg curt. 20 metres justos.

La sisena tirada, permet gaudir d'una escalada limitada per un esperó, amb les assegurances justes i necessàries. Al final trobarem el pas clau de la via,  en el moment de sortir d'un sostret per la dreta.

Sortint del pas per entrar a la reunió.

8à tirada, una placa de 6a, ben assegurada i amb uns passos bonics, que fan xalar d'allò més.

Un merlet que dona gust passar-hi la baga i convertir-lo en una assegurança més.

Una de les tirades més senzilles, només té el pas de sortida de la reunió.

La desena tirada, quan la varen restaurar la van fer anar per l'esperó de la dreta en lloc de la canal bruta per on pujava abans. Ha estat un gran encert.

Ja hem acabat, ens hem fet la via sense adonar-nos de que el temps passa, han estat 4 hores justes d'escalada gaudint dels ressalts que formem aquesta aresta.

Una bona vista de La Palleta.

Foto cim, contents de que encara podem fer ascensions com aquesta i a sobre gaudint com al principi.

Aproximació:  Des de la masia de La Vinya Nova, agafarem el camí del Pont i el seguirem fins que veiem l'aresta a sobre nostra i el camí segueix a l'esquerra, just en aquest punt veureu que surt una canal molt marcada que us portarà al peu de la via. Si voleu entrar per l'original haurem de pujar uns metres més per l'esquerra. 20/30 minuts.

La Via: Una via de les més llargues de Montserrat i especialment de la vessant sud. Una sèrie de ressalts i agulles, aniran configurant el itinerari, per lo general acompanyat de molt bona roca.
En l'any 2003 es va restaurà amb molt bon criteri, substituint els spits per parabolts, i mantenint els pitons que estaven molt ben posats. Totes les reunions estan equipades amb 2 parabolts i algun spit.

1er llarg original. 15 m, II.  Des d'un replà a l'esquerra de l'aresta anirem a guanyar un collet per terreny fàcil.

1er llarg (Variant d'entrada), V+. Un passos per una placa  molt difícils us donaran entrada a la canal que porta al mateix collet.

2on llarg: 20 m, Vè. Pugem verticals fins sota un petit sostret on trobareu un parabolt que us assegura el pas de posar-vos al fil de l'aresta, després seguirem vertical fins una savina i tot seguit arribareu al peu del següent ressalt.

3er llarg: 30 m. Vè. Sortim per l'esquerra i trobarem un pont de roca, tot seguit un altre, després un pitó i fareu la reunió sota una llastra descomposta on trobarem la reunió.

4art llarg: 15 m. IV.  Sortim verticals, però amb compta a l'hora de passar una llastra descomposta. Sense donar-nos compte arribarem al cim de l'agulla, on haurem de fer una curta desgrimpada per arribar a la reunió.

5è llarg: 20 m , IV. Ara pujarem un tros un xic descompost, on ens podrem assegurar amb l'ajuda d'una savina. Als 20 metros i escaig, trobarem una bona savina amb un parabolt al costat. Farem reunió amb la savina el parabolt.

6è llarg: 40 metres, V, V+. La via original pujava per una fissura de l'esquerra, però quan la varen reequipar, amb bon criteri per la bona roca, la vàrem fer pujar pel vell mig de l'esperó. Poc a poc anirem guanyant alçada fins arribar a un punt on trobarem 2 pitons molt junts, aquí haurem d'anar a l'esquerra on trobarem un altre pitó, des d'aquest anirem altra cop al centre de l'esperó fins arribar sota d'un petit sostre (pitó) del que sortirem per la dreta (parabolt) i després uns 3 metres finets fins a la reunió que està a l'esquerra:

7è llarg: 20 m. III.  un fàcil grimpada ens portarà sota d'una gran placa.

8è llarg: 35 m. 6a, V, IV.  Ara ens trobarem davant d'una placa vertical, compacta, però amb una pressa extraordinària i ben assegurada, ens permetrà gaudir d'un dels llargs més bonics de la via.

9è llarg: 30 metres. IV, III. Sortim de la reunió amb un pas dret, després ja es tomba i seguirem fins que baixem un xic per trobar la reunió al collet.

10è llarg: 35 metres, Vè.  Originalment es pujava per un diedre canal de l'esquerra, però amb el requipament és va obrir per un esperó vertical de l'agulla de la dreta. Pujarem amb passos verticals i bonics fins un punt que ens obliga anar a l'esquerra. Trobarem una reunió. Personalment penso que és millor anar un xic més i al peu del següent ressalt trobarem un bon arbre per fer la reunió.

11è llarg: 40 metres. Vè, IV. Sortim verticals fins arribar a un pont de roca,  tot seguit en trobarem un altre i anirem un xic a l'esquerra per trobar una savina. Després ja veurem un parabolt que assegura uns metres verticals. Tot seguit ja es tomba i anant un xic en tendència a la dreta, veureu la reunió sota d'una petita balma.

12è llarg: 20 metres. V, IV.  Només sortir trobarem un parabolt que ens assegura un pas una mica balmat, d'aquí seguirem rectes per un diedre on podrem posar un parells d'assegurances flotants i tot seguit el cim.

Descens: Seguirem per una sèrie de ressalts/ agulles que anirem superant al principi amb alguna grimpada i després caminant.  Tot seguit us trobareu unes agulles més fermes, arribats aquí haureu d'anar per la dreta anar vorejant les agulles, amb uns trossos bruts, fins que arribareu quasi a l'altura del Rave i trobareu el coll des pollegons.  Ara agafeu el camí que baixa més fressat per la vessant oest i que us enllaçarà amb el camí del Torrent del Pont que us portarà a La Vinya Nova.  1,30h.

Material: 10 cintes exprés, i un joc d'aliens. Un camelot del 0,50, o 0,75 també us pot anar bé.

1ª Ascensió: 1979 J. Ribas.

Dificultat: 6a (Vè màxim obligat).

Esperem que encara us podrem anar posant post sobre la nostra activitat uns quants anys. Esperem tenir salut i força per fer-ho, ja que d' il·lusió, per sort, encara en tenim molta.

Apa a escalar que el mon s'acaba!!!

1. Enhorabona per els 10 anys de blog i per l'estupenda activitat que feu.
    Nosaltres ens comptem entre els vostres seguidors.
    Una abraçada
    Assumpció i Jordi

1. Moltes gràcies, els vostres comentaris ens animen a seguir.