dissabte, 28 de setembre del 2024

Via Jaume Casas - Paret d'Escales - Sopeira 29/09/2024

Per no forçar massa el peu de la Ita, hem estat buscant vies amb una aproximació curta i un retorn còmode. Avui hem batut tots els records, ja que l'aproximació era tant curta que hem sortit i hem tornat del cotxe amb el peus gats posats.

Des de l'aparcament ens mirem l'agulla i quedem una mica estranyats, però fem confiança a la gent que ja l'ha fet, i especialment als obridors que sempre saben trobar llocs interessants.
Des de l'aparcament ja podem veure la primera reunió.

Un primer llarg de placa tombada que serà el peatge per la resta de tirades, especialment les dues ultimes que son de traca i mocador!!

Arribant a la primera reunió.

Mirant el segon llarg, aquí la roca canvia totalment, i malgrat no hi ha massa ambient els passos que hi trobarem són divertits.

La primera reunió contenta de tornar a escalar.

En el segon llarg escalarem mes de peus però amb bons forats per les mans.

La segona reunió.

La via va de menys a més i cada llarg es va superant, el tercer llarg va per la dreta i seguim amb una escalada de peus.

Escalarem força d'adherència i els forats que hi anirem trobant son molt bons. S'ha fet una bona feina de neteja.

Iniciant el tram més fàcil del quart llarg.

Arribarem a una placa on hi trobarem 4 parabolts molts junts i amb molt poca pressa, aquí jo he fet Ao.  Després seguirem amb uns passos molt bonics i verticals fins a la reunió.

Poc a poc la Ita va recuperant la forma, doncs ha lluitat el tram que he fet Ao fins que no ha pogut mes i també s'ha agafat en un parell de passos.

Els metres abans d'entrada a la reunió son especialment drets i bonics.

En el darrer llarg hi trobarem passos que segueixen la tònica dels darrers metres del llarg anterior.

On sembla que no hi ha presses et surten forats que semblen fets a mida.

La quarta reunió on està ubicada li dona ambient a la via.

La Ita ho va treballant per fer-la tota en lliure i poc a poc li va sortint fins arribar a un ressalt que es veu obligada a fer amb Ao. Jo he fet al mateix en aquest punt.

Flanqueig senzill que et porta a la reunió. Sembla que la via hauria de continuar fins el cim, però ens toca baixar.

Foto cim ben contents perquè la via ens ha agradat molt més del que ens esperàvem i perquè la Ita poc a poc va forçant més sense massa problemes amb el seu peu.

La ressenya original.

Aproximació: des del poble de Sopeira agafarem la carretera que baixa al riu, el creuarem i seguirem per l'altra cantó fins arribar a l'aparcament. No aparcar on està especialment prohibit, podeu deixar el cotxe uns metres abans a la vorera.
Des del cotxe anirem direcció a la pressa i pujarem per uns esglaons que queden a la dreta i després per una rampa de ciment fins situar-nos al peu de via.  Just sobre mateix de l'entrada del túnel.

La Via: un itinerari que va de menys a més, cada llarg és més bonics a mida que va guanyant alçada. Certament molt més bonica del que sembla des del peu de via.  Hi trobarem ombra al matí. Un equipament molt acurat. Com és molt ràpida, es pot combinar amb qualsevol altra via de les que hi ha a la pressa.  Un bon regal per en Jaume Casas. Felicitats als obridors!!.  Molt recomanable.

1er. llarg: 30 metres. III.  Tirada tombada i amb roca a controlar.

2on. llarg: 25 metres: IV. Sortirem de la reunió per la dreta i agafarem unes plaques en diagonal amb molt bona roca i que malgrat no tenen ambient els passos son bonics.

3er. llarg: 30 metres:  V-, IV+.  Anem en tendència a la dreta amb passos d'adherència fins arribar a una llastra on farem una mica de bavaresa per entrar a una bona placa que seguirem fins a la reunió.

4art. llarg: 25 metres: IV+, 6a+ o Ao, V+. Sortim verticals fins arribar al peu d'una placa que veurem quatre parabolts molt junts. Aquí estudiarem si ho fem en lliure o ajudats amb Ao. Jo vaig fer amb Ao. Després seguirem verticals, amb passos llargs i molt bonics fins a la reunió.

5è. llarg: 25 metres: 6a+ o Ao/V+.  Sortim en un flanqueig ascendent amb passos verticals i bons forats de tant en tant fins que arribarem a un ressalt on per superar-lo hem fet un bon pas Ao, després ja més senzill fins a la reunió.

Descens: ràpel de 60 metres , després uns metres per uns corriol fins a trobar unes escales que ens portaran al lloc de sortida.

Material: via totalment equipada. 14 cintes exprés + R.

Oberta per: Miguel Angel Garcia, Juan Gutiérrez, David Domínguez,  Raquel Duran, David Palau.