diumenge, 28 de juny del 2020

Cerdanya Francesa - Porta - Site de la Fullatera - Via Gasoil et Décibels - 27/06/2020

He passat un munt de vegades per aquesta zona i mai hauria dit que podria escalar una via de 7 llargs. Des de la carretera no convida a escalar, però en aquest pany de paret hi ha dues vies; Ni sueur, ni peur i Gasoilet Décibels. Amb dues ben equipades, la segona un xic més difícil que la primera, però les dues estan pensades per gaudir de l'escalada. Pot ser un bon lloc per iniciar-se a les vies llargues, especialment la primera via que té una dificultat més baixa.

La Fullatera.

Buscant una via que al matí no hi toqués el sol, hem fet cap a dormir al pàrquing de Portà, així el matí sense matinar, ens podrem posar a la via i fer-la sense sol. La seva orientació sud-oest fa que no hi toqui el sol fins al migdia i això ens permetrà fer l'ascensió  sense patir gens de calor.

El peu de via està ben indicat.

Un primer pas molt ben equipat ja ens permet entrar en matèria.

La via va cercant la manera d'unir les diferents plaques tocant el mínim de vegetació.

1ª reunió, com totes super còmoda.

Entrant a la segona reunió, aquí si que hi ha una mica de vegetació.

El tercer llarg on cal superar un ressalt amb uns passos força atlètics.

Això si, sempre ben equipats.

Després de passar el pi característics de la tercera tirada.

El quart llarg, primer un xic més dret i després anar seguint placa rere placa.

Just podeu veure on podeu deixar el cotxe, només hi ha lloc per dos cotxes.

Seguim pujant plaques, ara coincidint amb l'altra via.

Entrant a la 5ª reunió. Ara ens tocarà caminar uns 60 metres, primer per una tartera i després per dintre del bosc.

Aquest 6è llarg també coincideix amb l'altra via.

El darrer llarg, sense dubtes és el llarg de la via, per dificultat i bellesa.

Lluitant el pas de la tirada.

Sortint de la via.

Contents al cim.

Aproximació: Des de Bourg Madame agafarem direcció Aix les Termes, i un cop passat Carol de Porta ja ens posarem atents. Seguirem un parell de quilometres fins que passarem per sota del tren, uns metres més enllà veurem una entrada a l'esquerra, és el pàrquing per 2 o 3 cotxes. Estarem davant mateix de la paret, només hem de creuar la carretera i seguir les fites fins a peu de via.  Nosaltres, però, hem seguit i l'hem deixat al pàrquing gran que hi ha a l'entrada de Porta. Després hem caminat uns 500 metres per la carretera.

La Via: via totalment equipada, amb bones reunions, sense patí, i ben orientada pels matins d'estiu, doncs no hi toca el sol. Un cop a peu de via, no tindreu dificultats per anar seguint la via, doncs d'un parabolt es veu l'altre.

1er llarg: 45 metres, V, IV. Superem un fort ressalt, però curt, i entrem a les plaques, primer a l'esquerra i després clarament a la dreta.

2on llarg: 50 metres, IV.  Des de la reunió ja veurem el ressalt del tercer llarg, només cal anar seguint les plaques fins a sota.

3er llarg: 55 metres. V+, IV. Uns passos atlètics ens tornaran a situar a les plaques, que ara seguirem en tendència a l'esquerra, tot passant pel darrera d'un gran arbre.

4art. llarg: 30 m, III+ . Primer per un tram un xic més vertical i després seguirem per les plaques. Reunió comuna amb la 5ª reunió de la Ni Sueur, ni Peur.

5è. llarg. 50 m, III +. Un seguit de plaques fins arribar a sota la tartera.

5è. llarg bis. 60 metres caminant, primer per la tartera i després per una mica de bosc. La via continua un xic a la dreta. Camí fitat. (millor portar no arrestar les cordes).

6è llarg.  40 m, IV. Progressem per un terreny un xic més dret, a la primera reunió que trobeu millor passar-la, doncs uns metres més amunt en trobareu una altra.

7è llarg. 45 metres, V+, Vè, V+/Ae, IV. Sortirem de la reunió un xic a la dreta on trobarem la primera assegurança, farem una bona tibada i després ja per terreny dret en tendència a la dreta ens situarem sota el tram més difícil, primer es va fent bé, bona pressa ben assegurat, però arriba un moment que et costa de posar-t-hi, fa com un diedre que t'escup. Després de provar-ho un parell de cops, vaig posar el peu en una baga i en vaig situar millor per poder arribar al següent, després encara que segueix un xic vertical el terreny és menys difícil fins arribar a la reunió. Atenció la reunió han tret les plaquetes i no es pot posar res. Nosaltres hem agafat el bloc amb una baga gran i ha quedat una reunió força sòlida per assegurar el segon.

Descens: Des del cim, veure que hi ha unes fites que us porten al bosc de la vessant nord, un cop al bosc veureu unes marques carbasses en els arbres que us portaran a la carretera, hi ha un tros amb cordes fixes. 45 minuts.

1. Bona aquesta ! idees per aquesta calor, gràcies per la informació.

1. Hola, ahir van fer la via.Ja hi son els dos parabolts amb un cordino de l´ultima reunió.Per cert allunyen en el últim llarg per fer el pas del diedret.Bona via. Salutacions.