dimecres, 6 de febrer del 2019

El Solsonès - Paret del Riu Lacó - Via Sufi. 6/02/2019

Fa poc vaig conèixer l'existència d'aquesta paret gràcies a un post d'en Joan Asín (gràcies Joan) i ràpidament la vàrem posar a les pendents.

Just quan hem vist per primer cop la paret des de la carretera, ja hem vist que era un lloc especial; es veu tranquil, certament un xic impressionant, ja que la via va a cercar el fil que queda més penjat de la paret i també amb uns colors especials, on el gris del calcari es confon amb el taronge de la part desplomada.

La paret des de la carretera.

Aproximació: Des de Solsona prenem la carretera LV-4241 direcció a Coll de Jou, des d'aquest coll prenem direcció a Cambrils, al Km 27 trobem una edifici que era una escola a l'esquerra. D'aquí mateix surt una pista asfaltada que ràpidament per alçada per una forta pendent i tot seguit ja arribarem al coll on podem aparcar. Des del coll baixarem per una pista fins que trobem un camí fitat que ens portarà a peu de via. Entre 15 i 20 minuts per arribar-hi.

La via:

Té cinc llargs, que semblen poc, però els tres primers són per situar-nos al fil de l'espero que penja sobre el buit i que seguirem fins el cim.

1er llarg: 40 metres  IV, IV+.  1 pito, dos parabols i un pont de roca. A peu de via trobarem una sageta i a uns metres veurem un parabol i un pont de roca. Aquest llarg va en tendència a la dreta i està ben assegurat, tot i que podrem reforçar amb l'ajuda de les savines i alguna flotant.

2on llarg: 40 metres. De la reunió sortim a la dreta, la intuïció ens pot portar anar a la dreta mantenint  l'altura de la reunió, però és millor baixar una mica i anar per sota, entre la vegetació i el fil de la roca. Nosaltres primer hem provat per dalt i hi ha un tros que no es passa de tanta vegetació i hem tingut que tornar. Reunió amb un pitó i un parabol.

3er llarg: 40 metres II, tornem a baixar una mica i anem seguint la cornisa que poc a poc ens va situant sobre de la gran balma de la paret i al fil de l'esperó. Reunió amb dos spits.

4art llarg: 30 metres. V, IV, V+, IV. 1 pont de roca, 1 pitó, i un parabol. Sortim per una placa vertical amb molt bona roca fins una savina, seguim fins una segona savina, des d'aquí ja veurem a la dreta un pont de roca, seguim en tendència a la dreta trobem una savina i al costat un pitó, des d'aquí, ja veurem el parabol al mig de la placa. Des del parabol hem baixat un xic per tornar a pujar fins a la reunió.

5è llarg: 20 metres. IV+, IV. 1 pitó.  Sortim vertical per un diedre on podrem assegurar-nos bé amb un friend gran, després una savina , 1 pitó, i anem un xic a l'esquerra per sortir per terreny un xic brut fins el cim.

Descens: Nosaltres hem seguit per la carena fins que hem trobat una canal molt còmoda de baixar que ens ha portat al cotxe. També podrem baixar amb un ràpel de 60 metres o dos de 30 metres per la via Regal de Reis. Fita indica on comença el ràpel.

Creu on hem deixat el cotxe.

l'Ita iniciant el primer llarg,

Entrant a la primera reunió.

Sortint de la 1ª reunió per la part alta, però cal anar per baix.

Fent el 3er llarg de segon.

3a reunió.

Assegurant des de la 4ª reunió.

Passos bonics i difícils abans d'arribar a la 4ª reunió.

Entrant a la reunió.

Sortint de la 4ª reunió, passos bonics i verticals.

Un bon patí des de la reunió.

Foto cim molt contents.

Darrera part de la baixada. Buscarem la canal per la feixa que podem veure  a mitja paret.